Antwoorden op vragen over losse correcties
Het team Ondersteuning Softwareontwikkelaars (OSWO) beantwoordt vragen van softwareontwikkelaars over de aangifte loonheffingen.
Regelmatig publiceert de Belastingdienst een aantal van deze vragen met antwoorden die ook voor u interessant kunnen zijn. Deze keer zijn het 2 vragen en antwoorden over het indienen van losse correctieberichten.
Hieronder vindt u de antwoorden op 2 vragen.
In een losse correctie hoeft u geen inkomstenverhouding aan te leveren voor werknemers waarvoor niets is gewijzigd. Dat werkt hetzelfde als bij een aanvullende aangifte en bij een correctie bij een aangifte.
U mag andere, ongewijzigde inkomstenverhoudingen wel opgeven, maar die overschrijven dan de gegevens die al opgeslagen zijn in de polisadministratie. Dat leidt tot onnodige mutaties.
In het collectieve deel van de aangifte moet u altijd de collectieve gegevens van alle inkomstenverhoudingen opnemen.
Het klopt inderdaad dat de systemen van de Belastingdienst een beperkt aantal losse correctieberichten aankan. Als u meerdere aangiftetijdvakken van een voorgaand jaar wilt corrigeren, kunt u dit doen in 1 digitaal bericht.
Meer informatie
Paragraaf 14.2.4 Handboek Loonheffingen