Per 1 januari 2026 verandert de fiscale behandeling van de auto van de zaak aanzienlijk.

 

vrijdag 21 november 2025

Belangrijke wijzigingen bijtelling auto van de zaak per 2026

Per 1 januari 2026 verandert de fiscale behandeling van de auto van de zaak aanzienlijk. Voor werkgevers en HR-/finance-afdelingen betekent dit dat het wagenparkbeleid opnieuw onder de loep moet. De wijzigingen raken zowel de bijtelling voor medewerkers als de kosten en risico’s voor het bedrijf. In deze tekst leggen we uit welke veranderingen de hoofdrol spelen, wat dit betekent voor jouw organisatie, en welke stappen je best nu al zet.

Wat verandert er precies?

Tot en met 2025 gold voor volledig elektrische auto’s een verlaagd bijtellingspercentage. Zo betaalde je in 2025 voor een elektrisch voertuig een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde, en 22% over het bedrag daarboven.


Vanaf 1 januari 2026 vervalt dat voordeel: voor alle auto’s – elektrisch, benzine, diesel, hybride – geldt één vast bijtellingspercentage van 22% over de volledige cataloguswaarde.
 

Daarnaast geldt voor auto’s die vóór 2026 op kenteken worden gezet dat het lagere tarief (zoals voor elektrische voertuigen) 60 maanden geldt vanaf eerste tenaamstelling, wat betekent dat wie eind 2025 een elektrisch voertuig op kenteken zet, die lagere bijtelling tot eind 2030 kan behouden.


Tot slot: ook andere kostenposten veranderen, zoals de motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen.

Wat betekent dit voor jou?

Voor bedrijven met leaseauto’s zijn er meerdere consequenties:

  • Kosten voor werknemers kunnen stijgen: omdat de bijtelling voor het privégebruik van de leaseauto hoger wordt, kan het netto salaris lager worden. Dat kan invloed hebben op de secundaire arbeidsvoorwaarden en aantrekkelijkheid van een leaseauto.
     
  • Kosten voor het bedrijf kunnen stijgen: als werkgevers de leaseauto voor privégebruik faciliteren, zal de verandering in de bijtelling en andere fiscale lasten (zoals motorrijtuigenbelasting) meespelen in de berekening van de totale kosten van een leaseauto.
     
  • Strategische planning wordt belangrijk: Voor organisaties die in 2025 of 2026 nieuwe auto’s gaan opnemen, is het belangrijk om het moment van tenaamstelling, het type auto (elektrisch vs fossiel) en de cataloguswaarde zorgvuldig te plannen. Wie vóór 2026 een elektrische auto op kenteken zet, kan namelijk nog profiteren van het lagere tarief.
     
  • HR en communicatie spelen mee: Aangezien het lease- of mobiliteitsvoordeel voor werknemers kan veranderen, is het belangrijk om tijdig te communiceren met medewerkers over wat gaat veranderen en wat dit financieel betekent voor hen persoonlijk.

Voor bedrijven met leaseauto’s hebben de wijzigingen een aantal gevolgen:

  • Hogere lasten voor medewerkers
    De bijtelling voor privégebruik gaat omhoog. Daardoor kan een leaseauto netto minder aantrekkelijk worden als arbeidsvoorwaarde.
     
  • Mogelijk hogere kosten voor het bedrijf
    Ook voor werkgevers kunnen de totale kosten van leaseauto’s toenemen, onder andere door bijtelling en motorrijtuigenbelasting.
     
  • Slimmer plannen van nieuwe auto’s
    Denk je in 2025 of 2026 nieuwe auto’s te leasen? Dan is het belangrijk om goed te kijken naar het moment van tenaamstelling, het type auto en de cataloguswaarde. Auto’s die vóór 2026 op kenteken worden gezet, kunnen nog profiteren van het huidige (lagere) tarief.
     
  • Duidelijke communicatie met medewerkers
    Verandert het voordeel van de leaseauto, dan is het belangrijk om medewerkers tijdig te informeren over de financiële impact op hun situatie.

Moet je nu actie ondernemen?

Ja, maar het hoeft niet in paniekstand.

  • Controleer je wagenpark
    Welke auto’s rijden er nu, wanneer zijn ze op kenteken gezet en komen er eind 2025 nog nieuwe auto’s bij? Dat bepaalt welk bijtellingstarief de komende 60 maanden geldt.
     
  • Let op nieuwe leasecontracten in 2025
    Denk je aan een (elektrische) leaseauto? Dan kan het fiscaal gunstiger zijn om het contract nog vóór 2026 te starten.
     
  • Kijk kritisch naar je mobiliteitsbeleid
    Past je huidige leasebeleid nog bij de nieuwe regels? Misschien is een mobiliteitsbudget of andere vorm van vergoeding straks logischer.
     
  • Informeer medewerkers op tijd
    Zeker als een auto van de zaak deel uitmaakt van de arbeidsvoorwaarden. Medewerkers moeten weten wat dit netto voor hen betekent.

Er is dus geen directe crisis, maar wie nu alvast inzicht krijgt en keuzes maakt, voorkomt gedoe en verrassingen in 2026.

In het kort

Met de wijzigingen per 2026 wordt het fiscale verschil tussen elektrische en fossiele leaseauto’s opgeheven, wat betekent dat het bijtellingsvoordeel voor elektrische voertuigen verdwijnt. Voor bedrijven betekent dit dat kostenplaatjes veranderen, strategische keuzes belangrijker worden en communicatie met medewerkers essentieel is. Wij raden aan om nu alvast de situatie in kaart te brengen.

Wil je weten wat deze wijzigingen betekenen voor jouw organisatie? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons in. Wij maken samen inzichtelijk wat jouw wagenpark binnenkort kost en hoe je continuïteit en kwaliteit in salarisadministratie én mobiliteit waarborgt.

Iemand die een auto van de zaak krijgt en het contract tekent.