De bedrijfsarts bekijkt de situatie uiterlijk zes weken nadat uw werknemer zich heeft ziek gemeld, en de werkgever dat heeft doorgegeven aan de arbodienst. Hij is specialist op het gebied van gezondheid en werk en bespreekt tijdens het spreekuur de gezondheidsklachten, de ingezette behandeling, het werk en de privésituatie.
Op basis van het eerste spreekuur schrijft de bedrijfsarts een Probleemanalyse en geeft hierin een richtinggevend advies. Hij brengt in kaart wat de beperkingen en mogelijkheden zijn voor werk, hoe hij de ingezette behandeling beoordeelt en wat de prognose is.
Beoordeelt de bedrijfsarts dat uw werknemer nooit meer kan werken? Dan is een Plan van aanpak niet nodig. Kan uw werknemer (op termijn) nog wel werken, dan gebruikt u het advies van de bedrijfsarts voor het Plan van aanpak.
Uiterlijk in de 8e week schrijft u samen met uw werknemer het Plan van aanpak.
Let op: als u hiermee te laat bent, kan het UWV een loonsanctie opleggen.
In het Plan van aanpak maakt u afspraken over het doel van de re-integratie en met welke activiteiten u dit doel het beste kunt bereiken. Maar bijvoorbeeld ook de manier waarop u gedurende de ziekteperiode contact houdt met elkaar, als werkhervatting nog niet mogelijk is.
De werknemer werkt actief mee aan de uitvoering van het plan en de werkgever bewaakt de voortgang. Ook zorgt u voor een goede begeleiding.
Wat uw werknemer wilt bereiken?
Hoe uw werknemer weer gaat werken?
Het formulier voor het Plan van aanpak vult u online in via de website van UWV. Klanten van ArboNed vinden een opzet voor een Plan van aanpak in de online portal Vandaag.
Het Plan van aanpak is een momentopname, dus u bespreekt de voortgang minimaal elke zes weken. Ook de bedrijfsarts heeft regelmatig contact met de werknemer. U bepaalt steeds samen met de werknemer wat de volgende stap is. Waar nodig past u het Plan van aanpak aan. Het kan zijn dat de bedrijfsarts u adviseert het Plan van aanpak aan te passen omdat de medische situatie heeft geleid tot bijstelling van het advies.
Als terugkeer in het eigen werk niet meer mogelijk is (vaak is dat pas later in het traject met zekerheid vast te stellen), dan kan een arbeidsdeskundige bepalen of het eigen werk aangepast kan worden, dan wel of ander werk bij de eigen werkgever mogelijk is. Is dat niet het geval, dan probeert u passend werk voor uw werknemer te vinden bij een andere werkgever. Dit heet re-integratie spoor 2. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld de hulp inschakelen van een re-integratiebedrijf. Is de verwachting dat uw werknemer niet binnen 15 maanden hersteld is, dan moet het 2e spoor binnen 12 maanden worden opgestart.
Bent u het niet eens met het Plan van aanpak, heeft u het idee dat uw werknemer onvoldoende meewerkt aan zijn re-integratie, en komt u er niet uit met uw casemanager? Dan kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. UWV geeft dan een onafhankelijk oordeel over de re-integratie.
Neem vrijblijvend contact op wij staan u graag te woord of wilt u meer weten en kennis op doen over de Wet verbetering poortwachter, het Plan van aanpak en de diverse verzuimgesprekken. En leren het verzuim binnen uw organisatie effectief te beheersen en beperken.
Compensatie transitievergoeding na 2 jaar ziekte
Het Plan van aanpak bij verzuim
Terugdringen van ziekteverzuim?
Wat zijn de regels bij loondoorbetaling bij ziekte?
Wat kost een zieke werknemer bij tijdelijk of langdurige ziekte?
Minder ziekteverzuim door meer werkplezier
Loonbetaling bij ziekte
Over de auteur