De economie groeit en het vinden van goed personeel is voor steeds meer bedrijven een serieus hoofdpijndossier. Hoe vind je goede mensen? Ervaren recuiter Anouk Kon geeft de drie gouden tips om de juiste werknemer te vinden en te enthousiasmeren.
Volgens A.Kon komt het uiteindelijk neer op het volgen van drie belangrijke stappen.
Als je weet wie je zoekt, weet je namelijk ook waar je deze persoon kunt vinden.
Dat gaat een stuk verder dan een duidelijke omschrijving van de functie en de kandidaat. Denk bijvoorbeeld ook aan keywords om zo de vindbaarheid van je vacature te vergroten.
Een kandidaat moet uiteindelijk vooral voor jou willen werken. Laat dus ook wat van je bedrijf zien. Dat kan in de vacaturetekst, maar beter is het om bijvoorbeeld video’s en artikelen van werknemers te tonen op je website.
Als voorbeeld noemt Kon verzekeraar Aegon. In hun zoektocht naar communicatietalent zet het bedrijf onder andere VR-brillen in, om potentiële werknemers te laten ervaren hoe het is om bij de verzekeraar te werken.
En dat is niet het enige, want je kunt bij Aegon ook je functie zelf samenstellen. Vanuit een aantal ‘bouwstenen’ die Aegon belangrijk vindt, kun je als sollicitant vervolgens op basis van je eigen dromen en talent jouw droombaan creëren en daar dan op solliciteren.
Een goede zet, vindt A.Kon. “Echt het bedrijf kunnen zien is bijzonder. En zelf je functie samenstellen vergroot de kans op een ideale match, van wat de werkgever nodig heeft en wat de werknemer wil en kan.”
Het is wel belangrijk dat je beloftes nakomt, benadrukt Stefan Fellinger. “Recruitment is uiteindelijk net als daten”, vertelt de talentscout. Je kunt je als bedrijf (en als kandidaat) wel mooier voordoen, maar uiteindelijk val je toch wel door de mand. Het is belangrijk dat het aangetrokken talent ook voor de lange termijn wil blijven. En als je ze iets op de mouw spelt, vertrekt het talent net zo snel als dat het gekomen is, stelt hij.
Bron RTL Z
Over de auteur