Belastingtelefoon, nog even geduld!

door100% Salarisverwerking B.V.

Belastingtelefoon, nog even geduld!

Falende Belastingtelefoon krijgt meer werknemers, herstel gaat meer tijd kosten

                       
Het ministerie van Financiën grijpt in bij de Belastingtelefoon. Na de aanhoudende problemen met extreem lange wachttijden wordt de capaciteit van de dienst verhoogd. Wel is de verwachting dat het herstel nog tot zeker het einde van het jaar gaat duren.

Dat schrijft staatssecretaris van Financiën Menno Snel in een brief(pdf) aan de Tweede Kamer.

Vorige maand erkende Snel dat de problemen bij de Belastingtelefoon flink erger zijn dan verwacht. Door een reeks inschattingsfouten lopen de wachttijden voor zowel ondernemers als particulieren fors op. Met name particulieren moesten een stuk langer wachten dan uit eerdere informatie van de staatssecretaris bleek.

Vooral de laatste dagen van juni en de eerste dagen van juli ging het mis. De gemiddelde wachttijd liep toen op tot bijna tien minuten, met uitschieters tot wel zeventig minuten.

Invoering tweeschijvenstelsel, basistarief en toptarief, ook heffingskortingen, zoals de ouderenkorting en de arbeidskorting – basistarief en toptarief,

Meer mankracht

De staatssecretaris betreurt die gang van zaken en belooft meer mankracht. “Ik streef er naar de bereikbaarheid begin 2019 weer op het niveau de eerste helft van 2017 te brengen”, schrijft Snel, die de capaciteit van de Belastingtelefoon met 160 fte vergroot en ‘voor het verbeteren van de kwaliteit van beantwoording van de wet- en regelgevingsvragen’ nog eens 50 fte uittrekt.

Afgelopen juni had het onderdeel van de Belastingdienst de beschikking over 747 fte, naast 764 fte aan uitzendkrachten, blijkt uit de antwoorden van Snel op Kamervragen van Helma Lodders (VVD) en Pieter Omtzigt (CDA).

Hoog ziekteverzuim

Daaruit komt ook naar voren dat het ziekteverzuim van vaste werknemers van de Belastingtelefoon dit jaar rond de 10 procent schommelt. Dat is flink hoger dan het landelijk gemiddelde, dat lag in het eerste kwartaal van 2018 op 4,9 procent. Ook uitzendkrachten melden zich vaak ziek bij de Belastingtelefoon: ruim 7 procent.

Het ministerie belooft dat het de ontwikkeling van de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon en het aantal klachten de komende maanden ‘nauwgezet’ in de gaten houdt.

Bron • RTL Z

belastingdienst, service belastingdienst, belastingtelefoon, kwaliteit belastingdienst

Over de auteur

100% Salarisverwerking B.V. administrator